* ساواك و انجمنسند ساواك به تاریخ ۱۳۵۰.۰۸.۱۳:
اخیرا حاجی آقا حلبی رهبر انجمنهای ۱۴۰ گانه سراسر كشور به منظور توسعه و تعمیم انجمن مزبور در این استان به بندر عباس آمده و عدهای از اعضای انجمنهای كرمان، سیرجان و رفسنجان برای دیدن ایشان به بندر عباس وارد شدهاند. حاجی محمد زمانیان سرپرست انجمن كرمان ضمن بحث كلی به آقای حلبی گفتند در رفسنجان حدود ۶۵ نفر دستگیر شدهاند كه عدهای از آنها وابسته به انجمن بودهاند. اصولا گفته شده در رفسنجان بیشتر از رویه آیتالله خمینی پیروی میشود و این دستگیری بهدنبال آتش زدن سینما و اتومبیل رئیس پلیس صورت گرفته و رهبر انجمن رفسنجان به اطلاعات شهربانی فراخوانده شده و ایشان گفتهاند آنها از مدتها قبل با ما ایاب و ذهاب نداشتند و طبق تعهدی كه دادهاند، مسوول كارهای انجام شده خودشان هستند.
آقای حلبی از این روش به شدت ناراحت شده و افزوده: ما را ساواك میشناسد و هدف ما را میداند و به طور كلی ما باید از جنجالهای سیاسی دور باشیم و از رویه آیتالله خمینی و طرفداران كوتاه فكرش هم ابراز تاسف كرد.
نظریه شنبه: آقای حلبی با هر گونه وابستگی سیاسی و فعالیت سوء انجمن مخالف است.
به: ریاست شهربانی بجنورد
از: ساواك بجنورد
درباره: انجمن خیریه مهدویه
این ساواك با انتخاب قربانعلی محمدی مقدم برای انجمن خیریه مهدویه موافقت دارد. خواهشمند است دستور فرمایند چنانچه تغییراتی در اساسنامه آن حاصل گردد، این ساواك را آگاه سازند.
رئیس ساواك بجنورد، مهرآموز
در ملاقاتی كه طی چند جلسه با شیخ محمود حلبی سرپرست انجمن مبارزه با بهائیت به عمل آمد، مشارالیه اظهار داشته كه از هجده سال قبل تا كنون انجمن مزبور تشكیل شده و هر روز در اكثر شهرستانها دارای تشكیلاتی گردیده و در تهران نیز در نقاط مختلف دارای جلسات و كنفرانس می باشد و تا كنون برای این جلسات صرفا ارشاد جوانان در مسائل دینی بوده و كوچك ترین مساله سیاسی در جلسات مطرح نشده است. حتی به علت این كه به روحیه جنجالی روحانیان و وعاظ آشنایی دارد، اجازه ورود یك نفر از روحانیان را به جلسات و دخالت آنان را در این زمینه نداده است. مشارالیه اضافه نمود كه انجمن تا كنون خدمات زیادی به دستگاه نموده حتی قبل از برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله كه بهائیان قصد كسب امتیاز جهت آشنایی خود را داشته اند، اقدامات موثری به عمل آورده كه به طور حتم به شرف عرض رسیده است زیرا تیمسار ارتشبد اویسی فرمانده كل ژاندارمری وقت در جریان بوده اند و ادامه داد چنانچه دستگاه مصلحت نداند كه این انجمن با كار خود ادامه دهد به فعالیتش خاتمه داده، ولی مراتب را به شرف عرض همایونی خواهد رسانید. ضمن این كه مذاكرات لازم در مورد مراقبت از جلسات به منظور جلوگیری از نفوذ احتمالی افراد خرابكار و برانداز انجام شده اقدامات مراقبتی نیز به عمل آمده و به منابع مربوطه آموزش لازم در این زمینه داده شده است. بدیهی است هرگونه خبر واصله به موقع به عرض خواهد رسید.
رئیس ساواك تهران، پرنیانفر
بر اساس همین تفكر، انجمن با روند انقلاب مخالفت و در جریان مخالف رهبری انقلاب، حركت میكرد. بهطور مثال، در نیمه شعبان سال ۱۳۵۷ امام خمینی(س) فرمان دادند كه "اكنون لازم است در این اعیادی كه در سلطنت این دودمان ستمگر برای ما عزا شده است، بدون هیچگونه تشریفات كه نشانگر عید و شادمانی باشد، در تمام ایران، در مراكز عمومی مثلاً مسجد بزرگ، اجتماعات عظیم برپا كند و گویندگان شجاع و محترم مصایب وارده بر ملت را به گوش شنوندگان برسانند. " (صحیفه امام، ج ۳، ص ۴۲۷)
در حالی كه رژیم ستمشاهی برای مقابله با فرمان امام خمینی(ره) كوششهای فراوانی برای برگزاری جشنهای نیمه شعبان مبذول میداشت، انجمن حجتیه هم همراه با رژیم در مقابل فرمان امام ایستاد و در تهران و شهرستانها، جشنهای دلخواه خود را برگزار كرد و برای این كه پاسخی برای عمل خود داشته باشند، هیأتی را به سرپرستی حسین تاجری از مسئولان انجمن، نزد شریعتمداری فرستاده و از وی كسب تكلیف كرده بودند. این در حالی بود كه شریعتمداری خود مهره قابل اعتماد رژیم به شمار میرفت. وی درگفتوگوی خود با مقامات ساواك در شب ۱۳۵۷.۷.۱ كه به شماره ۷۴۰۴/۳۱۲ مورخ ۵۷.۷.۲ در بولتن چهاربرگی ساواك موجود است، گفته بود:
"سلام مرا به پیشگاه اعلیحضرت برسانید و به عرض برسانید كه اعلیحضرت اطمینان داشته باشند. همان مشكلاتی كه امروز ایشان دارند، ما هم داریم... یكی از پایگاههای مخالف با رژیم سلطنتی ایران، نجف است كه من صد در صد با این پایگاه مخالفم. من برای حفظ مملكت، دیانت و سلطنت فكر میكنم... من معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم، آنهایی را كه اطمینان دارید بعد از آزادی تحریكات نمیكنند، آزاد كنید ولی بقیه را نگه دارید، مخصوصاً كسانی را كه اهانت به مقام سلطنت میكنند. " (حمید روحانی، شریعتمداری در دادگاه تاریخ، به نقل از: اخگری، همان، ص ۵۶)
* دیدگاه امام خمینی در مورد انجمنامام خمینی در مورد انجمن حجتیه به ناطق نوری و پرورش وزیران وقت كشور و آموزش و پرورش میفرمایند: "به آنها پست كلیدی ندهید. خطرناكند. وقتی آمدند بین شما تفرقه ایجاد می كنند، تشتت ایجاد می كنند. برادران را به جان هم می اندازند. آنها كار دیگری دارند. دنبال مسئله دیگری هستند. اینها با شاه همكاری می كردند. برایشان مسئله دین مطرح نبوده است. "
رهبر كبیر انقلاب در سخنرانی خود در ۲۱ تیر ۶۲ با یادآوری تفكرات انجمن اظهار داشتند: "یك دسته دیگر هم كه تزشان این است كه بگذارید معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید، حضرت صاحب مگر برای چه می آید؟ حضرت صاحب می آید معصیت را بردارد. ما معصیت كنیم كه او بیاید؟ "
اما شاخصترین موضع امام در مقابل انحراف برخی از روحانیون منتسب و یا نزدیك به انجمن حجتیه در "منشور روحانیت " منعكس شده است: "دسته ای دیگر از روحانی نماهایی كه قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا می دانستند و سر به آستانهی دربار می ساییدند، یك مرتبه متدین شده و بر روحانیون عزیز و شریفی كه برای اسلام آنهمه زجر و آوارگی و زندان و تبعید كشیدند، تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بی شعور می گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز می گویند مسئولین نظام كمونیست شده اند. تا دیروز مشروب فروشی و فساد و فحشا و فسق و حكومت ظالمان برای ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) را مفید و راهگشا می دانستند، امروز از اینكه در گوشه ای خلاف شرعی كه هرگز خواست مسئولین نیست رخ می دهد، فریاد وا اسلاما سر می دهند. دیروز حجتیه ای ها مبارزه را حرام كرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشكنند، امروز انقلابی تر از انقلابی شده اند. ولایتی های دیروز كه در سكوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریخته اند و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شكسته اند و عنوان ولایت برایشان جز تكسب و تعیش نبوده است امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را می خورند. " منشور روحانیت ۶۷.۱۲.۳
امام خمینی با هوشیاری در یافته بود كه تعطیلی انجمن فقط به خاطر حفظ ظاهر و نداشتن قدرت رویارویی با رهبری انقلاب بود. امام در یك جلسه خصوصی با یادآوری این كه انجمن فعالیت خود را تعطیل كرده نه منحل، آن را بی فایده خوانده بود.
* امروز انجمن چه میگویداعتقاد نداشتن به ولایت فقیه، دشمنی شدید با اهل سنت، ادعاهای دروغین درباره تشرف و رویت امام زمان(عج)، تشكیل كلاسهای مرید پروری با عنوان نردبام عرفان و اخباریگری از اعتقادات روز انجمن به حساب میآید.
انجمن در مناسبت هایی همچو شهادت حضرت محسن، عیدالزهرا (س)، هفته وحدت، شهادت حضرت زهرا (س)، میلاد امام زمان (عج) و عید غدیر فعالیتهای خود را در پوشش مراسم مذهبی تشدید میكند.
اكثر وبلاگها و رسانههای وابسته به انجمن با فحاشی خارج از عرف به اهل تسنن، موجب ایجاد تفرقه شده و جالب تر آنكه یكی از محورهای حمله به مقام معظم رهبری موضع گیری های ایشان در راستای وحدت امت اسلامی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جوانان استان سیستان و بلوچستان در سال ۸۱ فرمودند: "بدانید آن كسانی كه شیعه را علیه سنی، سنی را علیه شیعه تحریك می كنند، نه شیعه را دوست دارند و نه سنی را، با اصل اسلام دشمناند. رحما بینهم، یعنی برادران مسلمان بین خود رحیم و مهربان باشند. دشمن از هر دو طرف تلاش میكند.
از یك طرف غالی گری و ناصبی گری را ترویج می كند و شیعه را در چشم سنی دشمن حقیقی معرفی می كند -بعضی از متحجرین دینی هم متاسفانه باور می كنند- از سوی دیگر شیعه را به اهانت به مقدسات و ارزشهای سنی وادار می كند. توطئه دشمن آن است كه این دو مكتب را در مقابل هم قرار دهد. "
* خطیب مشهوری كه انجمن را تبلیغ میكندامام زمان(عج) در آخرین توقیع شریف خود به جناب علی ابن محمد سمری آخرین نایب خاصشان میفرمایند: "یا علی بن محمد السمری أعظم الله أجر إخوانك فیك فإنّك میت ما بینك و بین ستة أیام فاجمع أمرك و لاتوص إلی أحد یقوم مقامك بعد وفاتك، فقد وقعت الغیبة الثانیة [التامة] فلا ظهور إلّا بعد إذن الله عزّ و جلّ و ذلك بعد طول الأمد و قسوة القوب و امتلاء الأرض جوراً و سیأتی شیعتی من یدّعی المشاهدة، ألا فمن ادّعی المشاهدة قبل خروج السفیانی و الصیحة فهو كاذب مفتر "
"ای علی بن محمد سمری، خداوند پاداش برادرانت را در مرگ تو بزرگ گرداند. تو تا شش روز دیگر میمیری، پس كارت را سامان ده و به كسی به عنوان جانشین پس از خود، وصیت مكن كه دیگر غیبت تامه واقع شده است. دیگر ظهوری نیست مگر به اذن خداوند و آن پس از مدتی دراز و بعداز آن كه دلها سخت شد و زمین از ستم پرشد، به وقوع خواهد پیوست. به زودی از شیعیانم، كسانی خواهند آمد كه ادعای دیدار (مشاهده) مرا میكنند. آگاه باشید هركس پیش از خروج سفیانی و صیحة آسمانی ادعای دیدار مرا كرد، دروغگو و مفتری است. "
در عین حال، یكی از سخنرانان مذهبی كه اكنون سخنرانیهایش در اكثر دكه های مذهبی پخش و بر روی گوشیهای تلفنهای همراه بلوتوث میشود، ادعا میكند: " امام زمان ماه رمضان پارسال، یكی از علما در جمكران خدمت امام زمان رسید، من با یك واسطه میگویم اجازه ندارم بگویم كی، با یك واسطه می گویم چون یك تیكه از پیغامش مربوط به من بود، خودشان، من شمال می رفتم منبر، آن عالم بزرگوار پرسیده بود آمد مازندران، یك افطار پیش ما بود، گفت، بنده را داغون كرد له كرد قلبمو چلوند رفت، بیچاره شدم، یك سال و نیمه دو ساله ماه رمضان پارسال به من گفت كه امام زمان ۱۳ ماه رمضان تو جمكران خدمت آقا رسیده، دیدم چشایه مهدی فاطمه كوچولو شده زیر چشماش كبود شده... "
فرد مورد نظر كه با وجود پخش نشدن سخنرانیهایش در صدا و سیما به شهرت رسیده است، در جایی دیگر با یادآوری خدمات شیخ حلبی، او را امام زمانی دانسته و می گوید "كاری با انگ های سیاسی ندارم، تمامی شاگردان حلبی منبرشون دربست برای امام زمانه... " وی در این رابطه اشاره نكرده است كه سخنان صریح امام هم آیا انگ سیاسی است یا نه (گروه تاریخ رجا نیوز در صورت اعتراض نامبرده، اسناد و فایل صوتی وی را منتشر خواهد كرد)
به هر حال انجمن در جلسات خود وظیفه شیعه آل محمد(ص) را اینگونه بر می شمارد:
- انتظار: وضع انتظار و ندیدن امام معصوم از بزرگترین مصیبتهاست
- غمگین بودن بهواسطه مفارقت آن حضرت
- دعا برای تعجیل فرج آن حضرت
- گریستن از دوری آن حضرت
- تسلیم و انقیاد داشته باشد كه برای امر امام (ارواحنا فداه) عجله نكند
- صدقه به قصد سلامت آن حضرت
* انجمن و فتنه ۸۸
یكی از تهمت هایی كه مرتب به دولتهای نهم و دهم زده میشد، ارتباط با انجمن حجتیه است. در عین حال، عبدالكریم سروش در گفتوگویی تفصیلی با یكی از سایت های فارسی زبان خارج كشور، ضمن تبیین ساختار طیفی جنبش سبز به صورت ویژه ای بر حضور اعضای انجمن حجتیه در این جنبش تاكید كرد و گفت: "واقعیت این است كه در درون جنبش سبز هم دینداران و هم غیردینداران، هم چپها و سكولارهای فلسفی و حتی افرادی از انجمن حجتیه وجود دارند و این را نه میتوان انكار كرد و نه میتوان مخفی نگاه داشت. "
* صید مذهبی ها با نام دیناین جریان كه هدف خود را بر روی جوانان مذهبی متمركز كرده، قطعا از دیگر جریانهای سیاسی خطرناكتر است، چراكه دیگر جریانها سعی در جذب معاندین یا حداكثر افراد خنثی را دارند اما انجمن افرادی را بر ضد ولایت بر می انگیزاند كه خود زمانی حامی آن به حساب میآمدند.
مبلغان انجمن با نفوذ در هیئتهای مذهبی ابتدا با تقویت روابط عاطفی خود با طعمه سعی در مجاب كردن او در دینداری خود میكنند. طعمه مذهبی بعد از مدتی حسرت دین داری و اخلاص مبلغ را می كشد تا برای ضربه نهایی آماده شود.
در مرحله بعد پیشنهاد جالبی به طعمه میشود: "قرار بوده یه تعداد از دوستان بریم مشهد مقدس یكی نتوانست بیاد لذا امام رضا تو را طلبیده است نكند دعوت آقا را رد كنی نصف هزینه را هم بانی میدهد".
اما در طول این سفر هدفمند مراحل زیر به اجرا در میآید:
۱- نمایش دین داری، صداقت و توجه ویژه اعضا كاروان به امام زمان و اثبات آن به طعمه
۲- نقد هایی از جامعه سیاسی نظیر طرح ذبح شرعی طیور و ربا در بانك ها
۳- تشریح شرایط ظهور و تطابق آن با وضع كنونی و ذكر احادیث با تفسیر همسو
۴- لعن به خلفا و تشریح جنایات آنها و سوال پرسیدن در رابطه با اینكه چرا رهبری لعن آنها را در كشور امام زمان ممنوع كرده و...
۵- حمله به رهبری و شخص مقام معظم رهبری و طرح شبهات عجیب: "تو كه به صداقت من شك نداری؟ فلان فامیل ما نزدیك به آقای خامنهای است خودش دیده كه... البته من نیز زمانی برای ایشان یقه چاك می دادم اما الان... "
۶- حرام دانستن پول دولت یا شهرداری با طرح سفسطه مربوطه
۷- دعوت از طعمه گرفتار در تور برای شركت در جلسات خصوصی
* غفلت مسؤولینبه واقع تا به امروز چند فیلم، سریال یا حتی سخنرانی ساده در راستای افشای فعالیت های انجمن منتشر شده، نیروی مقاومت بسیج و امور مساجد تا به امروز چه اقداماتی را در زمینه توجیه نیروهای مذهبی و واكسیناسیون فرهنگی آنها كردهاند. در نهایت، چرا سازمان های امنیتی در برابر توزیع گسترده سخنرانی های مبلغین انجمن و تبدیل شدن آنها به الگو بی واكنش بوده اند؟
دشمن عقل
امام علی علیه السلام :
اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛
هواى نفس، دشمن خرد است.
شرح غرر: ج1، ص68